Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Lisans Dersleri ve Ders İçerikleri
Dersin İçeriği:
Genel hatlarıyla Yeni Türk Edebiyatının kapsamının, dönemlerinin ve ihtiva
ettiği toplulukların ele alınması. Edebi metin analizinde yöntem, roman inceleme yöntemi,
olay örgüsü, olay halkaları, klâsik olay örgüsü, çerçeve öykü tekniği vb. teorik bilgiler, roman
inceleme yöntemi, kişi kadrosu, tip, karakter ve kişi kadrosu incelemelerine ilişkin diğer
teorik bilgiler gibi temel bilgilerin verilmesi ve bunların uygulanması.
Dersin İçeriği:
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arap alfabesini öğretmek. Osmanlı Türkçesi
metinlerinin okunmasını ve yazılmasını öğretmek bu suretle ana kaynaklardan istifade
etmelerini sağlamak. Türkçe, Arapça ve Farsça kelimelerin imlasını kavramak. Arapça gramer
hakkında genel bilgileri edinmek. Osmanlı tarihi kaynaklarında karşılaşılan yazı çeşitlerinin
örneklerle tanıtılması. Eski Türk nazım ve nesrinde çok kullanılan kelimelerin anlamlarının
bilinmesini sağlamak.
Dersin İçeriği:
Klâsik Türk edebiyatının kaynaklarının, Klâsik Türk şairinin dünyasının, aruz
vezninin şiirdeki fonksiyonunun kavratılması. Klâsik Türk şiirinde en çok kullanılmış olan
aruz kalıplarının uygulamalı olarak öğretilmesi. Klâsik Türk edebiyatı sahasının kronolojik
çerçevesinin verilmesi. Klâsik Türk şiirinin mazmunlar dünyası ve nazım şekilleri hakkında
temel bilgilerin kazandırılması. Klâsik Türk edebiyatının isimlendirme sorunu, divan tertibi,
Klâsik Türk Edebiyatı sahası ürünlerinin genel sanatsal özelliklerinin verilmesi.
Dersin İçeriği:
"Türk Halk Bilimi" kavramının ve tarihçesinin öğretilerek dünyada ve
Türkiye'deki Halkbilimi çalışmalarının ele alınması. Alan araştırması metotlarını kavrayarak
bu metotları sahada uygulayabilecek diğer disiplinlerle ortak çalışma yapabilme becerisi
kazanılması. Halkbiliminin konusunun, öneminin, diğer bilim dallarıyla (Tarih, Etnololoji,
Sosyoloji, Psikoloji vd.) ilişkilerinin ortaya konulması. Halkbiliminin Kaynakları: Sözlü
kaynaklar ve yazılı kaynaklar ile Halkbilim araştırma teknikleri-alan araştırması. Derleme
çalışmaları, derleme metotlarının; vasıtalı ve vasıtasız derlemelerin öğretilmesi. Alan
araştırma teknikleri: gözlem, görüşme, soru kâğıdı ve Halkbilimini besleyen kaynakların; eski
inançlar, İslâmiyet öncesi inanç sistemleri ve bunlara bağlı kültler- işlenilmesi. Doğum,
sünnet, askerlik, evlilik ve ölüm gibi geçiş dönemlerinin ele alınması.
Dersin İçeriği:
Dilin tanımı, işlevleri, birimleri; dillerin ortaya çıkış teorilerinin kaynakları,
dil bilgisinin konusu ve çalışma yöntemleri, dünyadaki diller, dil aileleri ve Türkiye
Türkçesinin konumu, Türkçenin tarihi seyri içinde Türkiye Türkçesinin yeri, Türkiye
Türkçesinin ses ve şekil özellikleri, ses birleşmeleri, kelime yapma yolları, kök ve ek
kavramları, yapım ve çekim ekleri hakkında yeterli bilgi donanımına sahip olunmasını
sağlama.
Dersin İçeriği:
Dil aileleri ve dil akrabalıkları, Altay dilleri teorisi, lehçe tasnifleri, Türk
dilinin morfolojik oluşumu ve işleyişi, Türk dilinin tarihi gelişimi, dönemleri ve metinleri
haklarında bilgiler vermek.
Dersin İçeriği:
Türkçenin imlâsı, temel kompozisyon bilgileri, kompozisyon yazmada
başarının yolları, duygu, düşünce üretme, düzenleme, planlama, anlatımın özellikleri, türler,
bilimsel yazıların hazırlanması, metin incelemeleri üzerine gerekli edinimlerin kazandırılması.
Toplum karşısında güzel konuşma yeteneği kazanma, kendisini iyi ifade edebilen ve bu
beceriyi başkalarına da kazandırabilen, iyi ders anlatabilen, sözlü anlatım türlerinin
özelliklerini bilen, öğreten ve doğru uygulayan bireylerin yetişmesini sağlama.
Dersin İçeriği: Kariyer tanımı, kariyer Planlaması ve Yönetimi nedir?, Kariyer Planlama ve Kariyer Gelişimi, modelleri., Kariyer safhaları: Kişisel tercihlerini bilmek, Dünyadaki kariyer eğilimleri Kariyer kuramları (J.Holland- Ann Roe, E. Schein), Özgeçmiş, kapak yazısı ve teşekkür mektubu hazırlama yöntemleri, İş dünyasının yeni mezunlardan beklentileri, Etkileyici bir iş görüşmesi nasıl yapılır? Mülakat teknikleri ile ilgili bilgiler, Özgeçmişin nasıl doldurulacağını öğrenmek. İnternet aracılığıyla iş başvurusunda bulunmayı ve şirketlerin web sayfalarındaki iş başvuru formlarının nasıl doldurulacağını öğrenmek., İş dünyasından profesyonel bir ziyaretçinin derse katılımının sağlanması ve iş görüşmelerinin aktarılması, İşe yerleşme ve Örgütsel kariyer planlamasının birey ve organizasyon açısından kariyer yönetimi, İnsan kaynakları yönetiminde kariyer planlamasının yeri, çalışanların, yöneticilerin ve İK uzmanlarının kariyer yönetimindeki rolleri, Kariyer planlama sorunları, özel durumlar: ileri yaştaki çalışanlar, her iki ebeveynin de çalıştığı aileler, kariyer platosu, becerilerin eskimesi, sınırsız kariyer., Ev ve iş-yaşam dengesinin kurulması
Dersin İçeriği: Olmak Fiili: (Am, İs ,Are) / Kişi, Nesne, İyelik Zamirleri, There Is/Are. A,
An, The, Soru Kelimeleri, Geniş Zaman, Have Got/Has Got, Sayılabilen ve Sayılamayan
İsimler, Şimdiki Zaman, Geçmiş Zaman, Şimdiki Zamanın Hikayesi, Can, Must, Gelecek
Zaman, Yer-Yön Belirten Edatlar Zaman Edatları, Sıfatlar ve Derecelendirme.
Dersin İçeriği: İnkılap tarihinin amacı ve Atatürk İlkeleri ve İnkılap Tarihi ile ilgili temel kavramların (İnkılap, ıslahat, devrim v.s.) öğretimi. Osmanlı İmparatorluğu'nun Dağılışı (XIX Yüyıl). Tanzimat ve Islahat Fermanı, I. ve II. Meşrutiyet, Trablusgarp ve Balkan Savaşları, I. Dünya Savaşı, Mondros Ateşkes Antlaşması, Wilson İlkeleri, Paris Konferansı, Mustafa Kemal'in Samsun'a çıkışı ve Anadolu'daki Durum, Amasya Genelgesi, Ulusal Kongreler, Mebusan Meclisi'nin Açılışı, TBMM'nin Kuruluşu ve İç İsyanlar, Teşkilat-ı Esasi Kanunu, Düzenli Ordunun Kuruluşu, I. İnönü, Kütahya - Eskişehir, Sakarya Meydan Muharebesi ve Büyük Taarruz, Kurtuluş Savaşı sırasındaki Antlaşmalar, Saltanatın Kaldırılması, Lozan Barış Antlaşması, Cumhuriyet'in İlanı gibi konuların ele alınması.
Dersin İçeriği: Tanzimat döneminin siyasal ve sosyal karakteri, bu değişimin edebiyata yansıması, Tanzimat döneminde edebiyatımızda meydana gelen değişiklikler ve bu dönemde eser veren yazar ve şairler ile eserleri hakkında öğrencilerin bilgi sahibi olmalarını sağlamak. Bu bağlamda Osmanlı’da batılılaşma hareketleri, Tanzimat döneminde siyasi ve sosyal ortam İlk çeviriler, gazeteler ve dergiler Tanzimat dönemi Türk şiiri; I. ve II. kuşak şairleri İbrahim Şinasi, hayatı, sanatı, eserleri, Namık Kemal, hayatı, sanatı, eserleri; Ziya Paşa, hayatı, sanatı, eserleri, Recaizade Mahmut Ekrem, hayatı, sanatı, eserleri; Abdulhak Hâmit, hayatı, sanatı, eserleri, Muallim Naci, hayatı, sanatı, eserleri, Tanzimat dönemi roman ve öyküsü Ahmet Midhat Efendi, hayatı, sanatı, roman ve öyküleri, Recaizade Mahmut Ekrem, roman ve öyküleri, Sami Paşazade Sezai, hayatı, sanatı, roman ve öyküleri, Tanzimat döneminde edebi eleştiri Namık Kemal ve Ziya Paşa’nın edebi eleştirileri, Tanzimat edebiyatının genel özellikleri, Tanzimat edebiyatıyla gelen başlıca değişiklik ve yenilikler ele alınacaktır.
Dersin İçeriği:
Osmanlı Türkçesinde kullanılan Arapça ve Farsça unsurlar ve bu unsurların
Osmanlı Türkçesinde kullanım şekillerinin, anlamlarının ve yapılarının kavranması Klâsik
Türk Edebiyatında kullanılan Arap harfli metinleri, okuyup anlama becerisini kazandırarak,
metinlerin aslından okunmalarını ve yorumlanmalarını sağlama. Türkçenin Osmanlı Türkçesi
dönemi ile Türkiye Türkçesi dönemini dil açısından karşılaştırabilme, Türk edebiyatının
Osmanlı dönemi ile Cumhuriyet dönemini mukayese edebilme, Arapça sözcük türleri gramer
kuralları verilerek bu konular üzerinde metin okumaları gerçekleştirme. Diğer anabilim
dallarına metin okuma anlama yetisi sağlamak yoluyla katkıda bulunmak.
Dersin İçeriği:
Klâsik Türk edebiyatı nazım türlerinin tanım, tarihçe ve özelliklerinin
öğretilmesi, örnek metinlerin tanıtılması; edebî sanatların şiirdeki yeri ve öneminin, şiire
katkılarının uygulamalı olarak öğretilmesi; Türkiye Türkçesiyle nesre çeviri yapabilme temel
bilgi ve deneyiminin kazandırılması; aruz vezni uygulamalarının yer yer tekrarı ve
mazmunlara ilişkin çalışmaların sürdürülmesi.
Dersin İçeriği:
Türk Adı, Türklerin anayurdu, Türk Dili, Türk kavimleri Türklerin
İslâmiyetten önceki dinleri, Türk kültürü, İslâmiyetten önceki Türk tarihi, İslâmiyetten önceki
Türk şiiri: İlk Şairler-Türler: Koşuk, Takşut, Şlok, Padak, Kavi,vd.,Millî Türk
Destanları:Yaradılış, Alpertunga, Şu Destanları, Oğuzkağan Destanı, Bozkurt, Türeyiş ve
Göç Destanları hakkında yeterli donanımı sağlamak. Halk Edebiyatı nesrinin ve kaynaklarının
tanıtılması; mitoloji hakkında bilgi ve mitoloji örneklerinin incelenmesi, efsane, memorat ve
örneklerinin incelenmesi; masallar ve örneklerin tespiti, halk hikâyeleri ve örneklerin tespiti;
fıkralar ve örneklerin tespiti; atasözü ve deyimler ve bunlar ile ilgili örneklerin anlaşılması;
duâ ve beddualar ve örneklerinin incelenmesi; bilmeceler ve örneklerinin incelenmesi; halk
tiyatrosu, orta oyunu ve meddahlık geleneği ve Karagöz oyununun kavranması.
Dersin İçeriği:
Batı’da Türk dili üzerine yapılan çalışmalar ve temel kaynakları tespit etmek,
Türkiye’de Türk dili üzerine yapılan çalışmalar hakkında bilgiler verme.
Dersin İçeriği:
Türkçenin söz varlığına hâkimiyet sağlamak, kelime gruplarının yapı ve işlev
özelliklerini belletmek; cümle kavramını, Türkçede cümlenin kurucu unsurlarını ve anlatım
imkânlarını öğretmek; dilin doğru kullanımını benimsetmek.
Dersin İçeriği:
Türkçenin imlâsı, temel kompozisyon bilgileri, kompozisyon yazmada
başarının yolları, Duygu, düşünce üretme, düzenleme, planlama, anlatımın özellikleri, türler,
bilimsel yazıların hazırlanması, metin inceleme. Not çıkarma ve özetleme yöntemleri,
konuşma nedir, neden önemlidir? Diksiyon ve önemi, başarılı bir diksiyon için uyulması
gereken kurallar, diksiyon alıştırmaları konuşma becerisi, başarılı bir konuşma için gerekli
unsurlar konuşma türleri dinleme nedir? Dinleme türleri etkili dinleme ilkeleri, dinlemenin
verimliliğini artırma şiir okuma teknikleri tartışma; açık oturum, sempozyum, panel, forum,
münazara, kolokyum diğer sözlü anlatım türleri; konferans, söylev iletişim ve anlama okuma;
önemi, unsurları ve okuma becerisi eleştirel düşünce, eleştirel okuma, eleştirel dinleme sese
dayalı dil yanlışları hakkında edinim kazandırma.
Dersin İçeriği: Siyasi alanda yapılan devrimler, siyasi partiler ve çok partili siyasi hayata geçiş denemeleri, hukuk alanında yapılan devrimler, toplumsal yaşayışın düzenlenmesi, ekonomik alanda yapılan yenilikler, 1923-1938 Döneminde Türk dış politikası, Atatürk sonrası Türk dış politikası, Türk Devriminin İlkeleri: (Cumhuriyetçilik, Halkçılık, Laiklik, Devrimcilik, Devletçilik, Milliyetçilik).
Dersin İçeriği: Present Perfect Tense, Past Perfect Tense, Modals, Have/Has To, Must, Mustn't, Koşul Cümlecikleri, İstek Cümlecikleri, Edilgen Yapı, Edilgen Yapı, Dolaylı Anlatım, Dolaylı Anlatım, Bağlaçlar, Sıfat Cümlecikleri, İsim Cümlecikleri İngilizce temel dilbilgisi kurallarını kullanabilme, hedef dili sınıf ortamında kullanabilme, İngilizce diyalogları anlayabilme, İngilizce bir metni okuyup anlayabilme, hedef dili konuşan kişilerle iletişim kurabilme, hedef dili kullanarak kendini yazılı olarak ifade edebilme becerisi kazandırma.
Dersin İçeriği:
Dersin amacı öğrencilerin dijital teknolojileri, dijital ortam ve araçları
tanımasını ve yetkin şekilde kullanabilecek düzeye gelmelerini sağlamaktır. Dijital
teknolojileri kullanarak bilgiyi bulma, işleme, düzenleme, paylaşma, değerlendirme ve analiz
etme dersin temel konularını oluşturmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin dijital ortam ve
araçları kullanım hâkimiyetlerinin sağlanması ve bu alanlarla ilgili farkındalık, sorgulama
düzeylerinin yükselmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği:
Servet-i Fünûn edebiyatını hazırlayan sosyal, kültürel ve siyasi etkenler
hakkında genel bilgi, Servet-i Fünûn döneminin edebi tartışmaları, Servet-i Fünûn şiiri,
Tevfik Fikret ve Servet-i Fünûn şiiri, şiir tahlilleri, Cenap Şehabettin ve Servet-i Fünûn şiiri,
Türk şiirinin Batılılaşmasında Servet-i Fünûn döneminin katkıları.
Dersin İçeriği:
Arapçada masdarlar; vezinler, özel imlâlı kelimeler; örnek metin okuma,
yazma, anlamlandırma; örnek metinler üzerinde alıştırmalar yapma; ileri sözlük kullanım
tekniklerini öğretmek; Osmanlı Türkçesi’ne giren Arapça ve Farsça unsurların gramer olarak
öğretilmesiyle bu unsurların metinlere yansıyan biçimlerini, örnek metinler üzerinde
inceleyerek mânâya katkılarını göstermek. 1928’den önceki yazılı ve basılı tarihi, edebi
metinleri okuyup anlayabilecek bir bilgi birikimini ve tecrübesini kazandırmak.
Dersin İçeriği:
İslâmî Devir Türk Edebiyatı’na giriş; 11.yy. Karahanlı Dönemi Türk
Edebiyatı ve İlk İslâmî eserlerin; 13.ve 14. yy. Anadolu Selçuklu ve Beylikler Dönemi Türk
Edebiyatı’nın gelişme alanları, edebî şahsiyetler ve eserlerinin tanıtımı; Tasavvuf akımı ve
seçkin örnekler üzerinde çalışmalar yapılması, hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği:
Türk halk edebiyatı mensur türleri üzerinde çalışmalar yürütmek; Türk halk
anlatılarının farklılıklarını ve giriftliğini fark ettirmek, anlatı türlerinin özelliklerini, örneklerle
anlatmak. Destan, efsane ve fıkra araştırmaları ve bunların tür, muhteva, dil ve üslup
özellikleri ve bu türlerin karşılaştırılarak örnek metinler üzerinden incelenmesi.
Dersin İçeriği:
Eski Türkçe, Orhon Türkçesi (Köktürkçe), Uygurca terimlerinin tanımı,
kapsamı, dönemin genel özellikleri, I. ve II. Doğu Türk (Köktürk) Kağanlığı (Hüküm sürdüğü
dönem, coğrafya, devletin siyasi ve idari yapısı, kağanlığı oluşturan topluluklar ve inanç
sistemi), Orhon yazıtlarının bulunuşu ve yazıtlarla ilgili çalışmalar, Eski Türkçe çalışmalarına
toplu bakış, genel olarak Eski Türkçe ve Orhon Türkçesine ilişkin kaynaklar, Orhon Türkçesi
(Köktürkçe) metinleri, yazımda kullanılan alfabe, alfabenin kökeni konusundaki görüşler,
Kültigin yazıtı Güney yüzünde yer alan satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim,
söz varlığı ve söz dizimi özellikleri, Tunyukuk yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon
Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri, Çoyr ve Kül İç Çor yazıtlarındaki
satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi özellikleri, Ongin
yazıtındaki satırlardan hareketle Orhon Türkçesinin ses, biçim, söz varlığı ve söz dizimi
özellikleri.
Dersin İçeriği:
Kelime türleri, isimler, sıfatlar, zarflar, zamirler, bağlaçlar, ünlemler, çekim
edatları, kelime grupları.
Seçmeli Dersler (Bu havuzdaki derslerden 2 tanesinin alınması gerekli ve yeterlidir)
Dersin İçeriği:
Temel düzeyde Farsça gramerini vermek. Özellikle Osmanlıca metinlerde
karşılaşılabilecek Farsça yapı ve unsurları tanıtmak.
Dersin İçeriği:
Batı edebiyatındaki edebi akımların oluşumu, temsilcileri, edebi anlayışları ve
bu akımları örnekleyen edebi eserler hakkında bilgi sahibi olmak. Edebi akımın tanımı ve
koşulları, klasizm, romantizm, realizm, natüralizm, parnasizm, sembolizm ve sürrealizmin
oluşumu ve Türk Edebiyatına yansımaları, ilkeleri, önemli temsilcileri hakkında bilgi vermek.
Dersin İçeriği:
Eski Türk Edebiyatında nazım şekilleri ve türler: gazel, müstezad, kaside,
kıta, nazm, mesnevi, rubai, tuyug, murabba, muhammes, terkib-i bend, terci-i bend. Şekillerin
tarihi gelişimi örnek metinlerle öğretilecektir. Aruz vezni, bahirler ve kalıplar örneklerle
öğretilecektir.
Dersin İçeriği:
Eleştirel düşünmenin tanımı ve kapsamı ele alınır. Eleştirel düşünme becerisi,
eleştirel düşünme stratejileri, eleştirel düşünen bireyin özellikleri öğrenilir. Okumanın tanımı
ve kapsamı, okuma yaklaşımları, okuma ve anlama üzerinde durulur. Eleştirel okumanın
tanımı ve kapsamı, eleştirel okuma öğretimi ve uygulama basamaklarına değinilir. Eleştirel
okuma örnekleri ve uygulamaları yapılır.
Formasyon Dersleri (Pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir. Mezun olmaya etkisi yoktur.)
Dersin İçeriği: Eğitimin temel kavramları, Eğitim amaç ve işlevleri, Bir meslek olarak öğretmenlik, Okul ve sınıf ortamı, Eğitimin bilimsel temelleri ve eğitimde araştırma, Eğitimin felsefi temelleri, Eğitimin sosyolojik (toplumsal) temelleri, Eğitimin ekonomik temelleri, Eğitimin hukuksal temelleri, Eğitimin psikolojik temelleri, Eğitimin politik temelleri, Eğitimin tarihi temelleri
Dersin İçeriği:
Öğrencilerin, İkinci Meşrutiyet Sonrasında siyasal, sosyal ortam ve düşünce
akımları, İkinci Meşrutiyet Sonrasında Fecr-i Ati topluluğu ve Milli Edebiyat hareketi ile
Türk edebiyatında meydana gelen değişiklik ve yenilikler, bu dönemdeki başlıca yazar ve
şairler hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. Rıza Tevfik Bölükbaşı´nın edebi kişiliğini
tanıtır,şiirlerinden örnek çözümlemeler yapar Mehmet Emin Yurdakul ve Hüseyin Rahmi´nin
edebi kişiliğini tanıtır, metinlerinden örnek çözümlemeler yapar.
Dersin İçeriği:
Dilimize girmiş Arapça, Farsça unsurları öğretmek. Metin okuma ve vezin
uygulamaları, Arapça sözcüklerde keyfiyet (erillik- çoğulluk), metin okuma ve sözcüklerde
keyfiyet belirleme çalışmaları, Arapça sözcüklerde kemiyet (tekillik- ikillik- çoğulluk), metin
okuma ve uygulama çalışmaları, Arapça harf-i cerler (edatlar) ve rabıtalar (bağlaçlar), Arapça
terkipler (tamlamalar). Osmanlı Türkçesi’ndeki Farsça kurallar; Farsça isimler, Farsça fiiller;
fiillerin hâl kökleri ve geçmiş zaman gövdeleri, ism-i fâ’il ve ism-i mef’ûller; çoğul kavramı;
isim, sıfat, vasıf ve atıf tamlamaları; Farsça’da edatlar, sayılar ve günlerin öğretilmesi ile
çevriyazı teknikleri üzerinde yoğunlaşan dikkatleri artırmayı hedeflemektedir. 1928’den
önceki yazılı ve basılı tarihi, edebi metinleri okuyup anlayabilecek bir bilgi birikimini ve
tecrübesini hazırlamak.
Dersin İçeriği:
15.yy. Türk edebiyatının, özellikleri, gelişme alanları, edebî şahsiyetleri,
eserlerin tanıtımı, metin şerhi çalışmaları, tasavvuf akımı ve eserlerden örneklerin
kavratılması hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği:
Türk ve dünya mitolojisi ile efsaneleri üzerinde incelemeler yapmak, öğrenci
merkezli okuma ve yorumlamak sonuçlar çıkarmak; dinler tarihi, kültür tarihi, uygarlık tarihi
ve günümüze yansımaları hakkında analizler yapmak.
Dersin İçeriği:
Eski Uygur dönemi eserleri hakkında genel bilgiler vererek bunları tanıtmak.
Türklerin yerleşik hayata geçmeleri ile dilde meydana gelen değişme süreçlerini fonetik,
morfolojik ve söz dizimi çerçevesinde göstermek. Bu dönem eserlerindeki bilgilerden
hareketle Türkçenin daha sonraki gelişme süreçlerini göstermek. Uygurlar (Hüküm sürdüğü
dönem, coğrafyası, siyasi ve idari yapısı, inanç sistemleri), Uygurların kullandığı alfabeler,
Uygurcanın dil özellikleri bakımından değerlendirilmesi, Uygur edebiyatına genel bakış ve
Budist Uygur metinlerinin tanıtımı. Uygur metinlerinin bulunuşu ve Uygurca çalışmaları,
Budist Uygur metinleri üzerinde ses ve yapı bilgisi bakımından incelemeler (Altun Yaruk, İyi
ve Kötü Prens Öyküsü, Budist Uygur şiiri ve din dışı ürünler).
Dersin İçeriği:
Türkçenin sözdizimi, kelime grupları, cümle çeşitleri, cümle öğeleri, cümle
tahlilleri
Seçmeli Dersler (Bu havuzdaki derslerden 2 tanesinin alınması gerekli ve yeterlidir)
Farsça metinlerin doğru okunup anlaşılmasını sağlamak; Türk edebiyatıyla
ilgili Farsça metinlerin anlaşılması; Osmanlıcadaki Farsça unsurların tanıtımını örnek metinler
üzerinden gerçekleştirmek.
Batı Edebiyatına dair bazı seçili metinlerin (roman, hikâye) okutulması ve bu
metinler üzerinde inceleme yapılması.
Eski Türk Edebiyatının kaynaklarıyla ilgili genel bir değerlendirme. Bu
kaynaklar hakkında teorik bilgi verilmesi. Eski Türk Edebiyatının kaynaklarından Kur’an,
hadis, kozmoloji, tasavvuf, felsefe (felsefe tarihi-ontoloji-metafizik), tarih, coğrafya, edebiyat
tarihi vb. metinler üzerinde inceleme.
Tanzimat Döneminden başlamak üzere Servet-i Fünun, Meşrutiyet, Fecr-i Ati,
Cumhuriyet dönemleri ile günümüz Türk Edebiyatının şairleri ele alınacak ve bahsedilen
dönem şairlerinin şiirleri üzerinde incelemeler yapılacaktır.
Formasyon Dersleri (Pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir fakat bu dersler formasyon sahibi olmak için alınmalıdır)
Dersin içeriği: Gelişim ve Öğrenme Psikolojisi, Psikoseksüel gelişim, Psikososyal gelişim, Moral gelişim, Bilişsel gelişim, Öğrenme, Klasik koşullanma, Edimsel koşullanma, Sosyal öğrenme kuramı, İnsancıl öğrenme, Bilişsel öğrenme, Güdülenme.
Dersin İçeriği:
Milli Edebiyat kavramı, Milli Edebiyat hareketinin doğuşu,Milli Edebiyat
Dönemi sosyal, siyasal ve edebi gelişmeleri, Milli Edebiyat akımını hazırlayan edebi ve
sosyal şartlar, milliyetçi düşüncenin edebiyata yansıması, dönem içerisinde ortaya çıkan
edebiyatın seyri, öne çıkan sanatçıları ve eserleri ele almak; devrin siyasi ve sosyal yapısı
(İttihat ve Terakki, Balkan Savaşları), devrin fikir adamları ve fikir hareketleri (Yusuf Akçura,
Ziya Gökalp, İslamcılık, Osmanlıcılık, Milliyetçilik, Batıcılık), edebiyatta ortaya çıkan
gelişmeler hakkında bilgi vermek; Dönemin öne çıkan isimleri, öncüsü oldukları hareketler,
hayatları ve eserleri (Ömer Seyfettin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu, Refik Halit Karay, Halide
Edip Adıvar ) hakkında bilgi aktarmak.
Dersin İçeriği:
16. yüzyılda Türk edebiyatının genel durumu, 16. yüzyılda Azeri, Çağatay ve
Anadolu sahasında edebi faaliyetler hakkında bilgi, Fuzuli, Baki, Taşlıcalı Yahya, Hayali ve
dönemin öne çıkan diğer şairlerinin edebi şahsiyetleri ve eserlerinin tanıtılması. Şiirlerinden
seçmelerin okunup incelenmesi.
Dersin İçeriği:
İslamiyet’in tesirinde gelişen Türk yazı dili, Karahanlı ve HarezmTürkçesinin
genel özellikleri ve bu sahalardan seçilen örnek metinlerin incelenmesi.Karahanlı ve
HarezmTürkçesi, ses ve şekil bilgisi özellikleri ve Karahanlı ve HarezmTürkçesi eserleri, şair
ve yazarları hakkında bilgi verilmesi, Kutadgu Bilig, Divan-ı Lügati't-Türk, Nehcü'l-Feradis,
Kısasu'l-Enbiya üzerinde gramer incelemeleri yapılması.
Dersin İçeriği:
12. yüzyıldan başlayıp neredeyse 16. yüzyılın sonlarına kadar devam eden
Eski Anadolu Türkçesi ve Erken Osmanlıca dönemlerine ait Eski Türkiye Türkçesinin
öğretilmesi. Yukarıda belirtilen dönemleri ait manzum ve mensur eserler, Eski Anadolu
Türkçesinin öncülerinin dilin gelişimine katkıları, Eski Anadolu Türkçesi’nin gününümüz
Türkçesi ile olan farklılıkları ele alınır.
Dersin İçeriği: Tekke ve tasavvuf edebiyatının genel özellikleri;tür, biçim, muhteva, dil ve
üslup; Âşık edebiyatına giriş; Tekke ve tasavvuf edebiyatının halk edebiyatındaki etkileri;
Tekke ve tasavvuf edebiyatının başlıca temsilcileri; Yunus Emre, Ahmet Yesevi, vs. Tekke
Şiiri örneklerinin incelenmesi.
Dersin İçeriği:
Dünyada konuşulan Türk lehçeleri hakkında genel bilgiler ve tasnifler
verilecektir. Azerbaycan Türkçesi, özellikleri, gramer ve metin örnekleri üzerinde
durulacaktır. Bunlardan Azeri Türkçesinin ses ve biçim özellikleri, Azeri Türkçesiyle yazılmış el
yazması eserler ve bu eserlerin özellikleri, Azeri Türkçesinde ortaya çıkan ses ve biçim değişmeleri,
metinler üzerinde dil incelemeleri gibi konulara değinilecektir
Seçmeli Dersler (Bu havuzdaki derslerden 2 tanesinin alınması gerekli ve yeterlidir)
Dersin İçeriği:
Süreli yayınlar ve edebiyat arasındaki ilişki, dünya edebiyatındaki önemli
süreli yayınlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlama: Süreli yayın nedir, süreli yayın
türleri (gazete, dergi, fanzin), süreli yayınlarda edebiyat, edebi eleştiri, dünya edebiyatının
önemli süreli yayınları, edebiyat ve edebi eleştiriye yer veren önemli gazeteler, edebiyatçı
gazeteciler, edebiyatla ilgili meseleleri de irdeleyen mizah dergileri, Türk edebiyatında belli
başlı süreli yayınlar, mizah dergileri ve Türk edebiyatı, Türk edebiyatında mizah dergiciliği
yapan isimler, gazeteci Türk edebiyatçıları ve Türk edebiyatında önemli edebiyat dergileri
hakkında bilgi verilmesi.
Dersin İçeriği:
Freud’un rüyalarla edebiyat eserleri arasında paralellikler kuran görüşleri,
kendisinden sonra da zengin değerlendirme süreçleri ve bakış açıları doğurmuştur.
Psikanalitik edebiyat eleştirisi yazar odaklı eleştirinin, eseri anlamlandırmadaki rolünü
vurgulamış; edebiyat eserlerini sembolik referanslarıyla ele almıştır. Bu derste, bu bakış
açısının kökeni, tarihsel gelişimi üzerinde durulacak; Türk ve Dünya edebiyatından seçilmiş
örnekler psikanalitik bir bakışla değerlendirilecektir.
Dersin İçeriği:
Tezkire türü ve önemi hakkında bilgi verilir. 15. yüzyıldan 19. yüzyıla kadar
Türk edebiyatında yazılmış tezkireler ele alınır. Anadolu sahasında yazılmış tezkirelerden
bazı örnek metinler Latin harfleri ile transkribe edilir.
Formasyon Dersleri (pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir fakat bu dersler formasyon sahibi olmak için alınmalıdır)
Dersin içeriği: Eğitim ve öğretimle ilgili temel kavramlar, Eğitim ve öğretim programlarının kapsamı, Eğitim programı ve kapsamı, Öğretme ve öğrenme ilkeleri, Öğretme ve öğrenme kuramları, Öğretme ve öğrenme stratejileri, Öğretim yöntem ve teknikleri, Öğretim etkinliklerinin planlanması, Öğretim hizmetinin niteliğine etki eden faktörler, Öğretmen yeterlilikleri
Dersin içeriği: Yönetim kavramı ve sınıf yönetimi, Sınıf organizasyonu, Sınıf iletişim, Sınıf ortamı ve grup etkileşimi, Disiplin ve sınıf kuralları, Öğrenci davranışlarını etkileyen sosyal ve psikolojik faktörler, İstenmeyen öğrenci davranışları ve yaklaşımları, Sınıf içinde zaman yönetimi, Okullarda çatışma ve çatışma yönetimi, Motivasyon, Olumlu öğrenme ortamı oluşturma, Öğretimin yönetimi, Sınıf yönetiminde eğitim teknolojisinin kullanımı
Dersin İçeriği:
Cumhuriyet dönemi Türk romanının gelişimi, sanatkârları ve eserleri, öncüler,
popüler halk romancılığı, tarihsel romanlar ve romancılar, yeni arayışlar, 1950 ile günümüz
arasında Türk romanında gelişmeler, değişmeler hakkında bilgi verilmesi.
Dersin İçeriği:
17. Yüzyıl edebiyatının genel özellikleri. Naili, Nef’i ve Nabi’nin edebî
şahsiyeti, eserleri ve eserlerinin özellikleri, Sebk-i Hindî ve Hikemi Tarz hakkında bilgi ve bu
yüzyılda yazılmış tezkireler ve digger mensur eserler hakkında bilgi. Naili, Nef’i ve Nabi’nin
şiirlerinden seçmelerin incelenmesi, seçilen bu şiirlerin manasının açıklanması, şiirlerin şerhi,
edebi sanatların ve vezinlerin tespit edilmesi.
Dersin İçeriği:
Çağatay ve Kıpçak Türkçesinin genel özellikleri ve bu sahalardan seçilen
metinlerin incelenmesi. Çağatay Türkçesinin tarihî gelişimi, Çağatay Türkçesiyle yazılan
eserler, Çağatay Türkçesiyle eser veren şair ve yazarlar, Çağatay Türkçesi, ses ve şekil bilgisi
özellikleri, Ali ŞirNevai metinleri üzerinde gramer incelemeleri yapılması.Kıpçak Türkçesi
ses ve şekil bilgisi özellikleri, Kıpçak Türkçesi eserleri, şair ve yazarlarının
incelenmesi,Gülistan Tercümesi üzerinde gramer incelemeleri yapılması.
Dersin İçeriği:
Eski Anadolu Türkçesinin dil özellikleri, 13-15. yüz yıl Batı Türkçesine ait el
yazması eserler ve bu eserlerin ses ve biçim özellikleri gibi konulara değinilecektir. Eski
Anadolu Türkçesinin ses ve biçim özelliklerini kavrama; Türkçenin tarihî dönemleri
içerisinde Eski Anadolu Türkçesinin yeri ve önemini tespit etme; Eski Anadolu Türkçesi ile
Türkçenin diğer tarihî dönemlerinin karşılaştırmasını yapma; Eski Anadolu Türkçesiyle farklı
alanlarda yazılmış metinler ve bunların özelliklerini anlama; Eski Anadolu Türkçesinin dil
özelliklerinin bu döneme ait metinler üzerinde tespit etme becerisi kazanılır.
Dersin İçeriği:
Yaşayan Türk lehçeleri arasında mukayeseli incelemeler ile birlikte Türk dili
tarihi içerisindeki yerleri belirlenecektir. Yaşayan Türk lehçelerinden güncel metin örnekleri
üzerinde gramer incelemeleri yapılacaktır. Bu bağlamda Özbek Türkçesinin ses ve biçim
özellikleri, Özbek Türkçesiyle yazılmış el yazması eserler ve bu eserlerin özellikleri, Özbek
Türkçesinde ortaya çıkan ses ve biçim değişmeleri, metinler üzerinde dil incelemeleri gibi konulara
değinilecektir.
Dersin İçeriği:
Türk Halk Edebiyatı içinde çok önemli bir yere sahip olan Âşık Edebiyatının
tanıtılması, menşei ve gelişimi, âşıklık geleneğinin yaratma ve icra ortamı, Âşık Edebiyatında
nazım şekilleri ve türleri, XV-XX. yüzyıllar arasında yaşayan Türk saz şairlerinden
yaşadıkları devri temsil edenlerin eserleriyle birlikte değerlendirilmesi.
Seçmeli Dersler (Bu havuzdaki derslerden 2 tanesinin alınması yeterlidir)
Dersin İçeriği:
Çağdaş eleştiri akımlarının temel kurallarının, kavramlarının ve
kuramcılarının edebiyat eserlerine olan farklı yorumlarının tanımlanması, eleştiri kuramlarının
edebi metinlere uygulanması, farklı yorumlama tekniklerinin değerlendirilmesi, eserlerin
çağdaş edebiyat kuramları ve eleştiri metotlarıyla okunup değerlendirilmesi.
Dersin İçeriği:
Veri toplama, verileri değerlendirme, verileri istatistikî programlar ile analiz
etme, sunu yapma ve araştırma raporu hazırlama hakkında bilgi verilmesi. Araştırma
sürecinde izlenecek yol ve yöntemlerin kuramsal ve uygulamalı olarak kazandırılması.
Dersin İçeriği:
Sahada araştırma, derleme yöntem ve teknikleri üzerine yapılan çalışmaların
incelenmesi, folklor malzemesi ve tasnifi, Türkiye'de folklor çalışmalarının tarihçesi, sahaya
çıkmadan önce yapılacak hazırlıklar, dikkat edilecek hususlar, sahada araştırma derleme ve
yöntem tekniklerinden: "gözlem", "katılımcı gözlem", "mülakat" ve "anket", verilerin
deşifresi, arşivlenmesi, metin haline getirilmesi, alan çalışması notlarının düzenlenmesi, saha
araştırmalarında karşılaşılan güçlükler, alan araştırmalarında toplanan malzemenin
değerlendirilmesi hakkında bilgi verilmesi.
Dersin İçeriği:
Eski Türk Edebiyatı alanine özgü araştırma ve inceleme konularının hangi
yöntemlerle ele alınacağı hususunda öğrenciyi temel düzeyde donanımlı hâle getirmek ve
alana özgü çalışmalarda bilgi ve davranış düzeyinde farkındalık oluşturmak dersin
amaçlarıdır. Eski Türk edebiyatı metinlerine kullanılan, “metin tetkiki”, “metin tamiri”,
“edisyon kritik” gibi araştırma ve inceleme yöntemleri ayrıntılı olarak işlenecektir.
Formasyon Dersleri (pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir fakat bu dersler formasyon sahibi olmak için alınmalıdır)
Dersin içeriği: Bilim, bilimin tarihsel gelişimi ve bilimin özellikleri, bilimsel bilgi türleri, Öğretiminin temel amaçları, Öğretim programlarının temel felsefesi ve tanıtımı, Öğrenme, öğretme ve öğretim kavramları, öğrenme teorileri ve derslerde kullanımları, Piaget öğrenme kuramı ve örnek uygulamalar, mikro öğretim uygulamaları, Bruner, Gagne ve Ausubel öğrenme kuramları ve örnek uygulamalar, Öğrenme halkası yaklaşımı ve örnek uygulamalar, Sorgulamaya dayalı öğrenme ve özellikleri, yapılandırmacı kuramın öğretim modelleri ve örnek uygulamalar, Çoklu zeka kuramı ve örnek uygulamaları, Kavram öğretimi, önemi ve kavram geliştirme süreçleri, Kavram yanılgıları, tespit edilmeleri ve kavramsal değişim, Kavram haritası, anlam çözümleme tablosu, kavram ağı, bilgi haritası, zihin haritası, Çalışma yaprakları, kavram karikatürleri, V-diyagramları, kavramsal değişim metinleri, mikro öğretim uygulamaları
Dersin içeriği: Ölçmenin temelleri, Ölçme türleri, Ölçek türleri, Güvenirlik kavramı, Ölçme araç ve yöntem nitelikleri, Kısa cevap gerektiren testler, Sınıflama gerektiren testler, Testler ve test türleri, Sözlü sınavlar, Duyuşsal davranışların ölçülmesi, Psiko-motor becerileri ve ürünlerin ölçülmesi, Sınavlar ve sınav planları, Ölçme araçlarını çoğaltma uygulama planlama, Değerlendirme ve not verme-Değerlendirme sonuçlarının kullanılması, Madde analizi ile test geliştirme, Kazanım-içerik analizi ve test maddeleri, Özel eğitim alanlarında kullanılan ölçme teknikleri
Dersin İçeriği:
Cumhuriyet dönemi Türk şiiri, edebi toplulukları, sanatkârları, eserleri
hakkında genel bilgi verilecek ve Türk Şiiri’nin tarihi seyri, örnek şiirler üzerinden
anlatılacaktır. Böylece geleneksel söylemden etkilenen şairler, Beş Hececiler, Garip Hareketi,
Toplumcu Gerçekçiler, Birinci Yeni, İkinci Yeni, Mavi Hareketi ve Saf Şiir Arayışları
üzerinde durulacaktır.
Dersin İçeriği:
Çağdaş Türk edebiyatlarının oluşumu ve gelişimi ele alınır. Çağdaş Türk
Dünyasında kullanılan alfabelerin tanıtımı yapılır. 19 ve 20. yüzyıl Çağdaş Azerî, Türkmen,
Kırım ve Tatar dil ve edebiyatları öğretilir.
Dersin İçeriği:
Bu dersin içeriğini Avrupa’da Folklor (halkbilimi) teriminin ve disiplininin
doğuşunu hazırlayan şartların yanı sıra, bu alanda ortaya çıkan ilk ve öncü çalışmalar ve
halkbiliminin tarihsel gelişimi ile beraber ortaya çıkan teoriler ve kuramlar oluşturmaktadır.
Bu ders halkbiliminin tarihsel gelişimini ve bu disiplinin temel kavramlarını öğrenmeyi
amaçlar.
Dersin İçeriği:
18. yüzyıl Türk edebiyatının genel özelliklerinin belirtilmesi, 18. yüzyıl klasik
Türk edebiyatı şairlerinin ve eserlerinin ele alınması (Nedim, Şeyh Galib, Koca Ragıp Paşa,
Fıtnat Hanım, Sünbülzâde Vehbi). 18. yy. mensur eserleri ve manzum sözlüklerinin işlenmesi.
Örnek metinler üzerinde yapılan şerhlerle 18. yüzyıl Klasik Türk Edebiyatının özellikleri
üzerinde düşünme ve yorumlama yetisi kazandırma.
Dersin İçeriği:
Kıpçak Türkçesi döneminin genel olarak gramer yapısını ve eserlerini öğrenir.
Kıpçak Türkçesi döneminin fonetik ve morfolojik özellikleri ele alınır. Kıpçak döneminin
önemli isimleri tanıtılır. Kıpçak döneminin bazı eserleri okunur.
Dersin İçeriği:
13.-19. yüzyıllarda ortaya çıkan Klasik Türk Edebiyatı metinlerinin şerhi, tahlili ve bu metinlerde yer alan kültürel, tarihi, estetik ve edebi unsurlarının tespiti.
Seçmeli Dersler (Bu havuzdaki derslerden 2 tanesinin alınması gerekli ve yeterlidir)
Dersin içeriği: Kavram olarak modernizm ve postmodernizmi tanıtmak. Tarihsel ve düşünsel çerçevede gelişimini göstermek. Batı ve Türk edebiyatlarındaki örneklerini tanıtmak ve değerlendirmek. Modernizm ve postmodernizmi karşılaştırarak aralarındaki fark ve benzerlikleri belirlemek. Bu derste modernizm ve postmodernizm kavramlarının edebî ve sanatsal sistemleri üzerinde durulacaktır. Modernizm ve postmodernizmin tarihsel ve edebî gelişimi üzerinde durularak, modernizm ve postmodernizm karşılaştırmaları yapılacaktır. Ders kapsamında ayrıca, Türk ve dünya edebiyatında modernizm ve postmodernizm konusu örnek metinler üzerinden değerlendirilecektir.
Dersin içeriği: Poetikalar ve poetika yazmamış şairlerin dile getirdikleri şiir görüşleri ayrıntılı olarak ele alınır. Bu görüşler çerçevesinde şairlerin şiirleri incelenir. Bunların Batılı şairlerin poetikaları ve şiir görüşleriyle de karşılaştırmaları yapılır. Poetika yazmış büyük şairlerin çağına ve sonrasına bu görüşlerinin etkisi incelenir.
Dersin içeriği: Devirler boyunca rağbet gören şairler ve şiirleriyle bunların ne derece ve ne kadar etkili oldukları, devir şairlerinin şiir anlayışları, eğilimleri, zevkleri, işledikleri konular, kafiye, redif ve vezin tercihleri gibi önemli bilgilerin nazire mecmuaları ışığında öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin içeriği: Türk edebiyatında başlangıcından günümüze kadar geçen sürede yazılmış anı kitaplarından ve mektuplarından örneklerin okunması. Bu türün roman, şiir ve hikâye metinlerinden farkları üzerinde durulması. Hatırat ve mektupların yazar, okur ve toplumsal bakış açısı yöntemleriyle incelenmesi. Bu türlerin edebiyat araştırmaları içerisinde akademik çalışmalara sağlayacağı katkılar üzerinde durulması. Öğrencinin edebiyat çalışmaları dahilinde hatırat ve mektup literatürüne hakim olmasının sağlanması.
Formasyon Dersleri (pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir fakat bu dersler formasyon sahibi olmak için alınmalıdır)
Bu dersin genel amacı, okullarda rehberlik sürecini ve özel eğitimi ana hatlarıyla tanıtmak olup başlıca konular: Eğitimde rehberlik hizmetlerinin yeri; rehberliğin kısa tarihçesi; rehberlikle ilgili model ve yaklaşımlar; gelişimsel rehberlik modelinin felsefesi, amacı, ilkeleri ve programı (kapsamlı gelişimsel rehberlik programı); rehberlik türleri (eğitsel, mesleki ve kişisel rehberlik); öğretmenin sınıf rehberliğindeki rol ve işlevi; özel eğitimle ilgili temel kavramlar; özel eğitimin ilkeleri ve tarihsel gelişimi; özel eğitimle ilgili yasal düzenlemeler; özel eğitimde tarama, yönlendirme, tanı ve değerlendirme; öğretimin bireyselleştirilmesi; kaynaştırma ve destek özel eğitim hizmetleri; ailenin özel eğitime katılımı ve işbirliği; rehberlik ve özel eğitimde etik ilkeler.
Dersin içeriği: Öğretim Teknolojisi ile ilgili temel kavramların açıklanması, Çeşitli öğretim teknolojilerinin özellikleri, öğretim teknolojilerinin öğretim sürecindeki yeri ve kullanımı, Okulun ya da sınıfın teknoloji ihtiyaçlarının belirlenmesi, uygun teknoloji planlamasının yapılması ve yürütülmesi, Türkiye'de ve dünyada öğretim teknolojilerinin kullanım durumu, Görsel tasarım öğeleri ve ilkeleri, öğretim teknolojileri yoluyla iki ve üç boyutlu materyaller geliştirilmesinin planlanması, Öğretmenlerin araç-gereç seçimini etkileyen faktörler, Öğretim gereçlerinin geliştirilmesi (kavram ve zihin haritaları, çalışma yaprakları, etkinlik tasarlama, tepegöz saydamları, slaytlar, görsel medya (VCD, DVD) gereçleri, bilgisayar temelli gereçler), Eğitim yazılımlarının incelenmesi, çeşitli nitelikteki öğretim gereçlerinin değerlendirilmesine yönelik teorik bilgiler, Eğitimde İnternetin kullanılması ve uzaktan eğitimin yararları, Öğrenciler tarafından Tepegöz saydamlarının hazırlanması ve sunulması, Tepegöz saydamları sunumlarının öğrenci ve öğretmen tarafından değerlendirilmesine yönelik tartışmalar, Çalışma yaprakları, iki boyutlu ve üç boyutlu öğretme-öğrenme materyallerinin hazırlanması ve sunulması ve değerlendirilmesi, Bilgisayar destekli ders materyallerinin (power-point, movie-maker vb.) hazırlanması ve sınıfta sunulması, Sunulan bilgisayar destekli öğretim materyallerinin değerlendirilmesi.
Dersin İçeriği:
Cumhuriyet’in ilk döneminde yayımlanan popüler romanlar ile bu romanların
yeni bir kültür ve kimlik inşa etmedeki rolü, dönemin siyasal ve sosyal atmosferinin bu
romanlara nasıl yansıdığı hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak. Çeşitli örneklerle
Cumhuriyet döneminde popüler roman ve popüler roman yazarlarına genel bir bakış sağlama.
Cumhuriyet Dönemi Türk Edebiyatı hikâye geleneği ve tarihi hakkında bilgi vermek. Bu
dönemde hikaye alanında eser veren yazarları ve eserlerini tanıtarak örnek metinler üzerinde
tahliller yapmak.
Dersin İçeriği:
Çağdaş Türk edebiyatlarının oluşumu ve gelişimi ele alınır. Çağdaş Türk
Dünyasında kullanılan alfabelerin tanıtımı yapılır. 19 ve 20. yüzyıl Çağdaş Kazak, Özbek,
Kırgız, Uygur, Karakalpak, Başkurt ve Çuvaş dil ve edebiyatları ele alınır.
Dersin İçeriği:
Bu dersin içeriğini Avrupa’da Folklor (halkbilimi) teriminin ve disiplininin
doğuşunu hazırlayan şartların yanı sıra, bu alanda ortaya çıkan ilk ve öncü çalışmalar ve
halkbiliminin tarihsel gelişimi ile beraber ortaya çıkan teoriler ve kuramlar oluşturmaktadır.
Bu ders halkbiliminin tarihsel gelişimini ve bu disiplinin temel kavramlarını öğrenmeyi
amaçlar.
Dersin İçeriği:
19.yy. Eski Türk Edebiyatı tarihi, gelişme alanları, edebî şahsiyetleri ve
eserlerin tanıtımı ve bu dönemlerin edebî ve estetik değerinin seçilen metinler üzerinde
yapılacak çalışmalarla öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği:
Çağatayca tabiri, alanı ve kapsamı; tasnif çalışmaları; 11.yy.'dan 17.yy.'a
kadar Çağatay edebiyatının gelişme alanları; önemli edebî şahsiyetler: Mevlânâ Lutfî,
Sekkâkî, Haydar Mirzâ, Emîrî, Hüseyin Baykara, Ali ŞîrNevâyî, Şeybânî Han, Bâbür Şâh,
Ebu’l-gâzi Bahadır Han’ın eserlerinin örnek metin incelemeleri, şerh ve tahliller aracılığıyla
öğretilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği: Öğrenci Türk tiyatrosunun gelişim evrelerini öğrenir, tarihsel dönemlerdeki değişimlerini karşılaştırır ve kavrar. Geleneksel Türk tiyatrosunun türlerini öğrenir. Geleneksel Türk tiyatrosundaki tipleri öğrenir. Geleneksel Türk tiyatrosu konularının, türlerinin ve temel tiplerinin günümüzdeki durumunu öğrenir. Türk kültürü içinde tiyatronun toplumsal işlevlerini öğrenir.
Seçmeli Dersler (bu havuzdaki derslerden 3 tanesinin alınması gerekli ve yeterlidir)
Dersin İçeriği:
Tasavvuf edebiyatının gelişim seyri ve önemli mutasavvıfların eserlerini
tanıtmak, tasavvuf ve edebiyat ilişkisini açıklayarak örnek metinler üzerinden
çözümlemelerde bulunmak.
Dersin İçeriği:
Türk Edebiyatında anı ve mektuplar ele alınır. Bu mektupların edebiyat tarihi
açısından önemi, mektup ve anılardaki sanat ve edebiyat görüşleri hakkında bilgi sahibi
olmalarını sağlanır. Seçilen bazı anı ve mektuplar üzerinde okuma ve inceleme yapılır
Dersin İçeriği:
Türk Edebiyatı’nda eleştirinin tarihi gelişimi ve örnekleri hakkında bilgi
vermek. Tanzimat döneminden günümüze kadar yazılan eleştiri örnekleri üzerinde durarak
incelemeler yapmak ve eleştiri türü/tarihi konusunda gerekli donanımı kazandırmak. Eleştiri
yöntemleri konusunda yeterli olmalarını ve eleştiri metinlerini metodolojik bakış açısıyla
incelemelerini sağlamak.
Dersin İçeriği:
Eski Türk Edebiyatı nesir geleneğinin tarihsel gelişimi nesir türleri ve alanın
belli başlı edebi şahsiyetleri ele alınır. Eski Türk edebiyatının nesir kolu hakkında bilgi verilir.
Nesir metinlerinin yüzyıllara göre gelişimini gözler. Eski Türk edebiyatı geleneğinin nesir
koluna dair okumalar yapılır.
Formasyon Dersleri (pedagojik formasyon derslerini almak zorunlu değildir fakat bu dersler formasyon sahibi olmak için alınmalıdır)
Planlama, hazırlanan plan ya da plandaki bazı etkinlikleri uygulama, yapılan uygulamanın okuldaki öğretmen, öğretim elemanı tarafından değerlendirilmesi sonucu eksiklerini tespit edilmesi ve düzeltmelerin yapılması ve tekrar uygulama yapılması, Portfolyo hazırlama.
Iğdır Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü ders içeriklerini indirmek için tıklayınız.
Iğdır Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Bölümü 2018 Yılı Müfredatını indirmek için tıklayınız.

Müşteri ile başlayın - ne istediklerini bulun ve onlara verin.
Ders Bilgi Paketi
Matematik Bölümü ders bilgi paketine ulaşmak için tıklayınız.